I dzień festiwalu
Missa Brevis
W programie
- Krzysztof Penderecki – Aria z Trzech utworów w dawnym stylu
- Krzysztof Penderecki – Agnus Dei z Polskiego Requiem
- Krzysztof Penderecki – Pieśń Cherubinów
- Krzysztof Penderecki – Psalm XXX: Będę Cię wielbił, Panie
- Krzysztof Penderecki – Missa Brevis Kyrie / Gloria / Benedicamus Domino / Sanctus / Benedictus
- Jan Sebastian Bach – Aria na strunie G
Wykonawcy

Maciej Tworek – dyrygent
W krakowskiej Akademii Muzycznej studiował fortepian w klasie prof. Jana Hoffmana, chóralistykę, oraz dyrygenturę w klasie prof. Józefa Radwana.
Brał udział w dyrygenckich kursach mistrzowskich prowadzonych przez Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako asystent współpracował z Valerym Giergievem i Lorinem Maazelem.u003cbru003eW latach 2005 do 2012 był dyrygentem Capelli Cracoviensis. Jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie.u003cbru003eW 2002 roku rozpoczął, trwającą 18 lat, dyrygencką współpracę z Krzysztofem Pendereckim. Jej owocem był m. in. udział w nagraniu z orkiestrą u003cemu003eSinfonia Iuventusu003c/emu003e kompletu jego symfonii i koncertów instrumentalnych.u003cbru003eW roku 2018, w ramach obchodów jubileuszu 85-lecia urodzin kompozytora dyrygował II koncertem skrzypcowym u003cemu003eMetamorfozyu003c/emu003e z u003cemu003eRundfunk-Sinfonieorchester Berlin w Filharmonii Berlińskiej u003c/emu003ez Anne Sophie Mutter jako solistką, z którą następnie odbył tournee po Chinach z towarzyszeniem orkiestry u003cemu003eSinfonia Varsovia.u003c/emu003eu003cbru003eW roku 2019 poprowadził dwa ważne koncerty z muzyką Krzysztofa Pendereckiego: 1 września u003cemu003ePolskie Requiemu003c/emu003e z okazji 80. rocznicy wybuchu II Wojny Światoweju003cbru003ew obecności Prezydentów Polski, Niemiec i Wiceprezydenta Stanów Zjednoczonych, oraz w październiku koreańską premierę u003cemu003ePasji wg św. Łukaszau003c/emu003e w ramach Seoul International Music Festival.u003cbru003eKoncertował w Europie, Azji i obu Amerykach, dyrygując takimi zespołami jak, m.in.: u003cemu003eThe Hilliard Ensemble, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, NDR Radiofilharmonie, MDR Sinfonie Orchester, Orquesta Sinfónica de Galicia, Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia u003c/emu003e(Pražskié Jaro), u003cemu003ePaństwową Orkiestrą Symfoniczną Nowa Rosja, Orquesta Sinfonica Simon Bolívar de Venezuela, Orquesta Filarmόnica de Bogotá, Orkiestrą Folharmoniczną w Brnie, a ostatnio Tonhalle Zürich, Dresdner Philharmonie, Oxford Philharmonic Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Romanian National Radio Orchestra u003c/emu003e(Enescu Festival),u003cemu003e Russian Philharmonic Orchestra, Jerusalem Symphony Orchestra, KBS Symphony Orchestra.u003c/emu003e

Chór Polskiego Radia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego
Chór Polskiego Radia w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach jest jednym z najwybitniejszych zespołów wokalnych w Polsce.
Tworzą go cenieni wokaliści: ludzie młodzi, pełni energii i nieograniczonej wyobraźni, oraz doświadczeni śpiewacy poruszający się w meandrach niełatwej sztuki wokalnej z perfekcją i finezją.u003cbru003eZostał założony w 1948 roku i od ponad 75 lat wykonuje repertuar obejmujący zarówno muzykę a cappella, jak i formy wokalno-instrumentalne. To zespół nie tylko czerpiący z bogatej historii muzyki chóralnej, ale także nieustannie poszukujący – sięgając do tradycji różnorodnych stylów i epok, w twórczy i nowoczesny sposób konfrontuje je z własną wizją artystycznego języka oraz indywidualnym, rozpoznawalnym brzmieniem.u003cbru003eUdziałem chóru są prezentacje badające zależności pomiędzy dźwiękiem, ciałem i przestrzenią, interpretacje tradycyjnych pieśni czy repertuaru przedklasycznego, a także wykonania skomplikowanych struktur melodycznych i harmonicznych. Nieobce są mu także muzyczne spotkania ze światem jazzu.u003cbru003eSzczególnie istotnym obszarem działalności chóru jest muzyka polska XX wieku. Ma on na swoim koncie prawykonania dzieł najbardziej znaczących współczesnych kompozytorów, m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego czy Wojciecha Kilara. Zespół aktywnie współpracuje z twórcami polskiej muzyki najnowszej, wśród których w ostatnich latach znaleźli się m.in.: Agata Zubel, Aleksander Kościów, Paweł Łukaszewski, Andrzej Kwieciński, Szymon Godziemba-Trytek, Aleksander Nowak, Paweł Mykietyn czy Joanna Wnuk-Nazarowa.u003cbru003eChór Polskiego Radia – Lusławice bierze udział w licznych festiwalach zarówno w kraju, jak i za granicą. Regularnie współpracuje także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radiau003cbru003ew Katowicach, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Muzyki Nowej, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej czy Orkiestrą Sinfonietta Cracovia.u003cbru003eW tym roku Zespół – na zaproszenie Philharmonie Luxembourg, odwiedził Luksemburg i Brukselę, gdzie z ogromnym sukcesem współwykonywał koncertową wersję „Der fliegende Holländer” Ryszarda Wagnera pod dyrekcją Tarmo Peltokoski’ego z udziałem znakomitych solistów.
II dzień Festiwalu
Feniks. Kartki z nienapisanego dziennika
W programie
- Krzysztof Penderecki – Duo concertante na skrzypce i kontrabas
- Krzysztof Penderecki – Kwintet Kartki z nienapisanego dziennika
- Antonín Dvořák – Kwintet smyczkowy G-dur op.77
Allegro con fuoco / Scherzo. Allegro vivace / Poco andante / Finale. Allegro assai
Wykonawcy
Kwintet smyczkowy muzyków Filharmonii Wiedeńskiej
Kwintet tworzą:
Patricia Hood-Koll – skrzypce
Johannes Kostner – skrzypce
Martin Lemberg – altówka
Stefan Gartmayer – wiolonczela
Jurek Dybał – kontrabas
xxxu003cbru003eu003cbru003e
III dzień Festiwalu
UBU REX AI

W programie
- Ludwig van Beethoven – Uwertura do baletu Twory Prometeusza op. 43
- Krzysztof Penderecki – Suita z opery Ubu Rex (opr. Jurek Dybał na 85 urodziny kompozytora) z projekcją animacji stworzonej przez sztuczną inteligencję
- Antonín Dvořák – VIII Symfonia G-dur op. 88Allegro con brio / Adagio / Allegretto grazioso – Molto vivace / Allegro ma non troppo
Allegro con fuoco / Scherzo. Allegro vivace / Poco andante / Finale. Allegro assai
Wykonawcy

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej działa nieprzerwanie od 1945 roku.
Pierwszy koncert filharmonicy zagrali 26 maja tego roku. Pod batutą Jana Niwińskiego i Faustyna Kulczyckiego wykonali dzieła polskich kompozytorów – Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Zygmunta Noskowskiego, Ludomira Różyckiego i Faustyna Kulczyckiego. Orkiestrze towarzyszyła podczas koncertu sopranistka Irena Lewińska.u003cbru003eW kolejnych latach stanowiska szefów artystycznych Filharmonii Śląskiej, a zarazem pierwszych dyrygentów Orkiestry Symfonicznej, pełnili m.in. Witold Krzemieński, Stanisław Skrowaczewski, Karol Stryja, Jerzy Swoboda, Jerzy Salwarowski czy Mirosław Jacek Błaszczyk. Aktualnie funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej i pierwszego dyrygenta Orkiestry Symfonicznej pełni Yaroslav Shemet.u003cbru003eGościnnie na dyrygenckim podium stawali w Katowicach tej klasy mistrzowie, co: Leopold Stokowski, Carlo Zecchi, Herman Abendroth, Eugene Ormandy, George Szell, Zubin Mehta, Herbert Blomstedt, Helmut Koch, Kurt Masur, czy Genadij Rożdiestwienskij, a z Polaków – Witold Rowicki, Stanisław Wisłocki, Bohdan Wodiczko, Jan Krenz, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek Kaspszyk, Jerzy Maksymiuk, Tadeusz Strugała czy Antoni Wit.u003cbru003eZ Orkiestrą grali światowej sławy soliści. Wśród zagranicznych gości wymienić należy takich artystów jak: Victoria de los Angeles, Isaak Stern, Emil Gilels, Światosław Richter, Dawid i Igor Ojstrachowie, Ruggiero Ricci, Magda Tagliaferro, Ida Haendel, Louis Kentner, Fou Ts’ong, Daniel Szafran, Maurizio Pollini, Bella Dawidowicz, Emanuel Ax, Garrick Ohlsson, Nikita Magaloff, Eugene Indjić, Tibor Varga, Elena Obrazcowa, Montserrat Caballé, Gwyneth Jones, Agnes Baltsa, Jose Carreras, Giuseppe di Stefano czy Sonya Yoncheva.u003cbru003eSpośród muzyków polskich gościliśmy na estradzie Filharmonii Śląskiej m.in.: Raula Koczalskiego, Witolda Małcużyńskiego, Halinę Czerny-Stefańską, Reginę Smendziankę, Józefa Stompla, Andrzeja Jasińskiego, Władysława Kędrę, Adama Harasiewicza, Piotra Palecznego, Henryka Szerynga, Elżbietę Chojnacką, Wandę Wiłkomirską, Konstantego Andrzeja Kulkę, Kaję Danczowską, Romana Lasockiego, Piotra Pławnera, Stefanię Woytowicz, Krystynę Szostek-Radkową, Ewę Podleś, Teresę Żylis-Garę, Bogdana Paprockiego, Zdzisławę Donat, Andrzeja Hiolskiego, Wiesława Ochmana, Ryszarda Karczykowskiego, Wojciecha Drabowicza, Romualda Tesarowicza, Małgorzatę Walewską, Łukasza Długosza, Krzysztofa Jakowicza, Piotra Sałajczyka czy Tadeusza Żmudzińskiego i Krystiana Zimermana.u003cbru003eu003cstrongu003eFestiwaleu003c/strongu003eu003cbru003eOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej od samego początku swojej działalności brała udział w wielu polskich i zagranicznych festiwalach muzycznych. Stale obecna jest m.in. na Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Oratoryjno-Kantatowej „Wratislavia Cantans”, Festiwalu „Muzyka w Starym Krakowie”. Spośród zagranicznych festiwali gościła m.in. w: La Chaise Dieu, Sion-Valais, Pradze, Ruse, Lucce, Halle, Kilonii, Ostrawie, Wiedniu, Linzu, Berlinie, Lizbonie, Mariańskich Łaźniach, Brnie, Warnie, Atenach, Taipei i Barcelonie.u003cbru003eu003cstrongu003ePrawykonaniau003c/strongu003eu003cbru003eOrkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej dokonała światowych prawykonań ponad 80 utworów. Wśród nich znalazły się dzieła takich kompozytorów jak: Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Tadeusz Baird, Andrzej Dobrowolski, Aleksander Glinkowski, Jan Wincenty Hawel, Eugeniusz Knapik, Aleksander Lasoń, Aleksander Nowak, Józef Świder.u003cbru003eu003cstrongu003eZagraniczne tournéeu003c/strongu003eu003cbru003eNa swoje pierwsze zagraniczne tournée orkiestra wyjechała w maju 1958 r., dając dwa koncerty na terenie ówczesnej Czechosłowacji (Ostrava oraz Karvina). Od tego czasu zespół odbył ponad 200 tras zagranicznych, koncertując w całej Europie, a także w Japonii, na Tajwanie oraz w Korei Południowej.u003cbru003eu003cstrongu003ePłytyu003c/strongu003eu003cbru003eW dorobku płytowym Orkiestry Symfonicznej znajduje się ponad 40 nagrań dla polskich oraz światowych wytwórni. Ogromnym dokonaniem fonograficznym Filharmonii Śląskiej i Karola Stryji stały się nagrania dla firmy „Marco Polo – NAXOS” wszystkich dzieł symfonicznych, wokalno-orkiestrowych i kantatowo-oratoryjnych Karola Szymanowskiego, łącznie ze „Stabat Mater” i operą „Król Roger”. Status „złotej” zdobyła płyta z utworami George’a Gershwina pod batutą Jerzego Salwarowskiego. W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna nagrała m.in. „Rapsodię Śląską” Jana A. P. Kaczmarka oraz dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego: „Sanctus Adalbertus” op. 71 (płyta z nominacją do Fryderyka), „Beatus Vir” op. 38, „Concerto-Cantata” op. 65 i „Canticum Graduum” op. 27. Wydane w 2024 roku płyty „Górecki 90.” oraz „Il tempo passa” otrzymały nominację do Fryderyka.

Jurek Dybał – dyrygent
Ceniony dyrygent, animator życia kulturalnego i muzyk słynnej orkiestry Filharmoników Wiedeńskich.
Dyryguje takimi orkiestrami jak: Beethoven Orchester Bonn, Radio Symphonie Orchester Wien, Tonkünstler Orchester, Wiener Kammer-Orchester, Wiener Concert-Verein, Stuttgarter Kammerorchester, Bayerische Kammerphilharmonie, Orkiestra Filharmonii w Monte Carlo, Teatro di San Carlo w Genui, Orchestra Sinfonica Siciliana, Czeska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmonii w Brnie, Orkiestra Filharmonii w Zagrzebiu, Orkiestrami w Korei Południoweju003ca href=u0022http://m.inu0022u003e m.inu003c/au003e w Daejeon in Cheonan, Concerto Köln, Sinfonia Varsovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa, Śląska Orkiestra Kameralna, Leopoldinum i Orkiestra Symfoniczna NFM oraz orkiestrami filharmonii w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Gdańsku czy też Operą Śląską i Operą Krakowską.u003cbru003eDyrektor Artystyczny i pierwszy dyrygent Camerata Vienna Milano ekskluzywnej orkiestry kameralnej łączącej muzyków dwóch legendarnych orkiestr Filharmoników Wiedeńskich oraz mediolańskiej La Scali.u003cbru003eDyrektor Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia w latach 2014–2022. W ostatnich latach objął kierownictwo merytoryczno-artystyczne nad rezydencją Orkiestry NUSO z Charkowa w Polsce pod opieką NIMiT i Katowice Miasto Ogrodów oraz związał się z Radomską Orkiestrą Kameralną jako jej pierwszy dyrygent.u003cbru003eRepertuar operowy dyrygenta obejmuje dzieła kompozytorów od Telemanna, Glucka i Mozarta, przez Donizettiego, Pucciniego, Dvořáka, Straussa; do współczesnych unikatów Frieda i Nymana. Poprowadził produkcję Opery Wiedeńskiej Kinderring. Dyrygował m.in. pierwszym polskim wykonaniem u003cemu003eAdagia na smyczkiu003c/emu003e i u003cemu003eMuzyki na smyczki, flety proste, marimbę i perkusjęu003c/emu003e Krzysztofa Pendereckiego oraz uczestniczył w prawykonaniu kwintetu u003cemu003eKartki z nienapisanego dziennika,u003c/emu003e jak również u003cemu003eDuo concertanteu003c/emu003e tego kompozytora. Dyrygował też polską premierą (w serii światowych prawykonań) jego u003cemu003eConcertino per tromba e orchestrau003c/emu003e.u003cbru003eAlbum z nagraniem tego utworu dla Sony Classical otrzymał prestiżową nagrodę International Classical Music Award. Dybał objął również kierownictwo muzyczne nad owacyjnie przyjętym wystawieniem opery u003cemu003eUbu Królu003c/emu003e Pendereckiego w Operze Śląskiej.u003cbru003eJest też pomysłodawcą i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu im. Krzysztofa Pendereckiego – poziom 320 w Zabrzu. Artysta oddał muzyczny hołd swojemu Mistrzowi w trakcie oficjalnych uroczystości pogrzebowych dyrygując jego kompozycjami. Wśród najważniejszych wydarzeń związanych z twórczością Pendereckiego po jego odejściu należy zaliczyć pierwsze światowe wykonanie Fragmentów Opery u003cemu003eFedra u003c/emu003eKrzysztofa Pendereckiego w autorskim opracowaniu dyrygenta z orkiestrą Filharmonii Narodowej.u003cbru003eJurek Dybał jest dwukrotnym laureatem Nagrody Muzycznej Fryderyk, laureatem nagrody Prezydenta Miasta Bytomia, Złotej Maski, Nagrody Prezydent Zabrza oraz Nagrody im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy dyrygent operowy. Jako dyrygent Prowadzi również działalności edukacyjną na Akademii Muzycznej im K. Szymanowskiego w Katowicach realizując we współpracy z Michałem Znanieckim przedstawienia operowe z udziałem młodych wykonawców.